Protismyková ochrana

Protismyková ochrana slouží k zamezení smyku dvojkolí při brzdění, kdy hrozí vznik plochých píst na jízdních plochách kol. Při zjištění smyku dvojkolí odbrzdí příslušný brzdový válec na krátkou dobu během níž dojde vlivem obnovení adheze k opětovnému roztočení dvojkolí.

Protismyková ochrana s mechanickými regulátory

Protismyková ochrana s mechanickými regulátory DAKO F byla osazována na vozy vybavené dvoustupňovou rychlíkovou brzdou DAKO R již od roku 1958 (vozy s Pensylvánskými podvozky řady Aa).
vypouštěcí ventil DAKO Nprotismykový regulátor DAKO F
obr. 1: vypouštěcí ventil DAKO Nobr. 2: protismykový regulátor DAKO F

K detekci smyku slouží protismykové regulátory DAKO F (obr. 2), montované na každou nápravu vozu, které svými kontakty přivedou napětí z vozové baterie na elektropneumatické vypouštěcí ventily DAKO N (obr. 1), vložené do spojení mezi rozvaděčem a brzdovým válcem. Podmínkou funce protismykové ochrany je nabitá vozová baterie.
náhon protismykového regulátoru
obr. 3: náhon regulátoru DAKO F

Protismykový regulátor DAKO F

Popis jednotlivých součástí protismykové ochrany na schématu na interaktivním obrázku 4 zobrazíte kliknutím na tento odkaz (odkaz je i pod obrázkem 4). Kliknutím na obr. 4 změníte polohu mechanismu i komentář v rámečku pod obrázkem.

Protismykové regulátory (obr. 4 zařízení „pr“) jsou montovány pomocí příruby na čelo jedné ložiskové skříně každého dvojkolí vozu. Náhon regulátoru je tvořen příčkou (obr. 3) upevněnou na čelo nápravy. Ochranu proti extrémním změnám úhlové rychlosti, kdy hrozí poškození mechanismu regulátoru tvoří kluzná spojka (obr. 4 poz. 1), od které je poháněn unášeč 2. Silou pružiny 5 je přes svorník 4 přitlačována příčka svými kuličkovými ložisky 3 do šroubové dráhy setrvačníku 6, na který je takto přenášen točivý moment od nápravy.

Vypouštěcí ventil DAKO N

Funkci vypouštěcího ventilu „vv“ obstarává přestavný píst 11 spojený s ventilem 12. Omezovací ventil 14 zabraňuje přítlakem své pružiny úplnému vyprázdnění brzdového válce „bv“ účinkem protismykové ochrany (stačí pouze uvolnění brzdových zdrží). Na cívku 9 elektropneumatického ventilu „ev“, který ovládá činnost vypouštěcího ventilu, je přivedeno napětí z vozové baterie „bat“ po sepnutí kontaktů 7 protismykového regulátoru „pr“. Funkce protismkové ochrany je vysvětlena pomocí interaktivního obrázku 4 a komentáře v rámečku pod ním.
interaktivní obrázek, klikni!
obr. 4: protismykový regulátor DAKO F - zobrazit popis

Zpomalení dvojkolí vozu, při kterém již dojde k zaúčinování protismykové ochrany, je nastaveno seřízením přítlaku pružiny 5 protismykového regulátoru tak, aby jeho kontakty 7 sepnuly při zpomalení 6,5 ms-2.

Ovládací tlačítko (červené na obr. 2) slouží k odzkoušení funkce protismykového regulátoru u vozu, který je v klidu. Stisknutím a současným pootočením ovládacího tlačítka dojde pomocí třecího kotoučku k pootočení setrvačníku 6 a tím (je-li tlaková brzda ve stavu zabrzděno) i k zaúčinkování protismykové ochrany, které se projeví hlasitým odpuštěním stlačeného vzduchu z brzdového válce.

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / Görlitz / Görlitz V / brzda /protismyk