Podvozek MD 50 i MD 36 mají shodnou konstrukci prvotního vypružení i vedení dvojkolí.
obr.1: prvotní vypružení a vedení dvojkolí MD 36 |
Prvotní vypružení (primární vypružení, nebo též vypružení rámu podvozku) je tvořeno osmi sadami válcových šroubovitých pružin 1. Sada je tvořena dvěma paralelně řazenými pružinami, menší je umístěna v dutině větší. Vedení horní strany pružin ve vodorovné rovině zajišťuje osazení 2 tvořené stočenými pásky plechu přivařenými na spodní pásnici podélníku. Na spodní straně vedou pružiny osazení vytvořená na konzolách ložiskových skříní 3. Každá ložisková skříň je tlumena teleskopickým tlumičem 5 upevněným ke konzole na jejím víku. Konzola 4, přivařená ke stojině rámu podvozku, slouží zároveň jako záchytka při poruše horního upevnění tlumiče.
V podélném i příčném směru je ložisková skřín vůči rámu podvozku vedena dvojicí ocelových vodících pasů 6 přišroubovaných ke spodní straně patek ložiskové skříně 3. Styčné plochy pasů i konzol jsou opatřeny příčným drážkováním pro zvýšení pevnosti spoje. Vodící pas blíže středu podvozku je upevněn k pevné konzole 7 přivařené ke spodní pasnici rámu podvozku, která slouží zároveň jako vodítko závěsu nosiče pružin druhotného vypružení. Pasy směřující k čelníkům podvozku jsou k rámu podvozku ukotveny pružnými konzolami 8. Konzoly přišroubované k čelníkům, pevné v příčném směru, jsou z důvodu dilatace pružné v podélném směru.
Při poruše vodících pasů je ložisková skříň nouzově vedena v podélném i příčném směru plochým vodícím trnem 9 umístěným na horní straně ložiskové skříně. Trn nouzového vedení ložiskové skříně zajišťuje rovněž současné zvedání dvojkolí při zvedání vozu zvedáky.
vagony.cz / pojezdy / podvozky / Minden Deutz / vedení a vypružení ložisek