Ložisková skřín z ocelolitiny vzor 62V obsahuje dvojici válečkových ložisek s válcovou dírou vnitřních ložiskových kroužků, natažených přímo na ložiskový čep nápravy.
|
|
Prvotní vypružení (primární vypružení, nebo též vypružení rámu podvozku) je tvořeno osmi válcovými šroubovitými pružinami (obr. 3 poz. 5), které slouží k svislému vypružení a nesení rámu podvozku na ložiskových skříních. Pružina provotního vypružení je na své horní straně vedena vodící miskou (obr. 3 poz. 3) přivařenou k rámu podvozku, na spodní straně vede pružinu ocelové pouzdro pryžového prstence vedení dvojkolí (obr. 3 poz. 7) přitlačené pružinou do výřezu na konzole ložiskové skříně (obr. 3 poz. 4). Jako tlumící prvek pružiny prvotního vypružení je využíván pryžový prstenec (obr. 3 poz. 6).
Ložisková skříň je vůči rámu podvozku (obr. 3 poz. 1) vedena dvojicí svislých trnů 2. Trn, upevněný pomocí kuželové plochy v misce vedení pružiny 3 a dotažený maticí na horní pásnici rámu podvozku, prochází uvnitř pružiny prvotního vypružení 5 dále do otvoru v patkce ložiskové skříně 4. Misky 8 zajistí nesení ložiskových skříní při zvedání celého vozu ve zvedácích.
Vodící trn je obepínán pryžovým prstencem 6 uzavřeným v ocelovém pouzdru 7, které je k patce ložiskové skříně přitlačeno pružinou prvotního vypružení. Pouzdro (obr. 4) je tvořeno dvěma snýtovanými ocelovými miskami. Původní koncepce provedení pryžového prstence (obr. 3 a obr. 4 provedení B) byla založena na tom, že při menším pohybu ložiskové skříně vůči trnu bude předepjatý prstenec pouze deformován bez prokluzu vůči trnu. K prokluzu pryžového prstence po vodícím trnu mělo dojít při větším vzájemném pohybu ložiskové skříně a trnu.
|
|
V praxi docházelo k rychlému opotřebení pryžového prstence a proto byly dovnitř prstence zavulkanizovány tři plechové kruhové pásy a styčná plocha prstence s trnem byla vybavena třídílným silikonovým pouzdrem, které po přitlačení pryžovým prstencem svým třením o trn spolehlivě tlumí a vede svislé pohyby ložiskové skříně vůči rámu podvozku (obr. 4 provedení A).
vagony.cz / pojezdy / podvozky / VÚKV / typ 8-802 / vedení a vypružení ložisek