Vozy s podvozky Görlitz V - Dunakeszi

V roce 1995 byla tehdy státní organizací České dráhy vypsána veřejná soutěž na modernizaci stovky vozů řad B, Bh maďarské výroby z let 1966 až 1974 s cílem získat vozy schopné mezinárodního provozu v režimu RIC rychlostí 160 km/h. Soutěž vyhrála firma MOVO Plzeň, která si ke spolupráci přizvala firmy DVJ Dunakeszi z Maďarska a TEMOINSA ze Španělska. V roce 1997 byly vyrobeny čtyři řady vozů:
Oddílový vůz první třídy s postranní chodbouAee147 (původně Aeel)
Velkoprostorový vůz první třídyApee148 (původně Ahee)
Oddílový vůz druhé třídy s postranní chodbouBee246 (původně Beel)
Velkoprostorový vůz druhé třídyBpee247 (původně Bhee)
vůz Beechodba vozu Bee
obr.1: vůz Apee Pardubice 26.8.2011obr.2: vůz Bee Praha hl.n 26.8.2011

Všechny čtyři řady jsou čtyřnápravové osobní vozy normální stavby provozovaný v mezinárodním režimu RIC rychlostí 160 km/h. Svými vnějšími rozměry odpovídají typu vou Y. Nově byly dosazeny nárazníky firmy Jarret s pryžokovovými pružícími prvky a s elastomerovým tlumičem. Minimální prijatá energie nárazníků je 50 kJ.
oddíl vozu Beechodba vozu Bee
obr.2 oddíl vozu Beeobr.3 chodba vozu Bee

Nástupní dveře vozů výše uvedených řad byly řešeny jako předsuvné s dálkovým ovládáním a blokováním, čelní dveře dvoukřídlé pneumaticky otevírané se zařízením proti sevření cestujících. Dosazen centrální zdroj energie, nová WC buňka s elektronickým spouštěním vody, která je po několika letech provozu nově doplněna vakuovým systémem WC. Původní modernizované vozy jsou rovněž dále upravovány dosazením klimatizace a informačního systému.
vůz Bpee
obr.4: interiér vozu Bpee

vagony.cz / pojezdy / podvozky / Görlitz V - Dunakeszi / vozy