Vypružení a uložení skříně vozu na podvozky MD 50 a MD 36

Podvozek MD 50 i MD 36 mají druhotné vypružení kolébkové koncepce. Hlavní díly konstrukčního uzlu druhotného vypružení jsou na obrázcích 1 až 4, číslování je shodné.
kolébka
obr.1: druhotné vypružení podvozku MD 36

Celek druhotného vypružení je na rámu podvozku 1 zavěšen čtyřmi závěsy závěsy nosiče druhotného vypružení. Na dvojici závěsů je zavěšen podélně orientovaný nosič pružin druhotného vypružení 11, na kterém jsou uloženy dvě sady pružin druhotného vypružení 12. Sadu pružin druhotného vypružení tvoří dvě paralelně řazené šroubovité válcové pružiny, menší (obr. 4 poz. 21) umístěná v dutině větší. Kolébka je uložena na čtyřech sadách pružin druhotného vypružení, uložených na dvou nosičích pružin druhotného vypružení. Horní strana kolébky je vybavena zařízením pro otočnou vazbu podvozku se skříní vozu (plochá torna 9 a dvě nevypružené kluznice 10).

Kolébka a uložení skříně vozu na podvozek

Vlastní konstrukci kolébky 2 tvoří plochá ocel a plechy svařené do skříňového profilu (řez na obr. 4). Narážky na bocích kolébky zajišťují v součinnosti s narážkami (obr. 1 poz. 4) na příčníku rámu podvozku 1 podélné vedení kolébky vůči rámu podvozku. Příčná vůle mezi kolébkou a rámem podvozku je vymezena mezi narážkami 5 na podélníku rámu a na čele kolébky. Na spodní straně kolébky jsou vytvořeny dutiny pro vázání pružin druhotného vypružení 12, které pružně oddělují kolébku od nosičů pružin druhotného vypružení. Mezi kolébkou a rámem podvozku jsou řazeny kapalinové tlumiče 7, které tlumí pohyby kolébky vůči rámu podvozku ve svislém směru a kapalinový tlumič 15 pro tlumení příčných pohybů kolébky. Pokud je podvozek určen pro provoz rychlostí 200 km/h, potom je vybaven podélnými tlumiči vrtivých pohybů 8 upevněnými mezi konzolu na podélníku rámu podvozku a konzolu na spodku skříně vozu 19. Druhotné vypružení podvozku MD 50 je vybaveno dvojicí šikmých tlumičů (obr. 4 poz. 20). Šikmo orientované tlumiče tlouží k tlumení svislých i příčných pohybů kolébky vůči rámu podvozku.

Na horní straně kolébky jsou umístěny součásti otočné vazby mezi skříní vozu a podvozkem, plochá torna 9 a dvojice pevných postranní kluznic 10. Uložení skříně vozu na kolébku plochou tornou umožňuje pouze otáčení kolébky vůči skříni vozu okolo svislé osy, ostatní žádoucí pohyby rámu podvozku vůči skříni vozu zajišťují pružiny druhotného vypružení. Plochá torna přenáší hmotnost skříně vozu na podvozek a rovněž všechny síly vznikající v provozu mezi vozovou skříní a podvozkem ve vodorovné rovině. Dvě postranní kluznice, umístěné na kolébce symetricky po obou stranách torny, mají pouze zajišťující funkci chránící tornu před poškozením od velkého klopného momentu kterým působí vozová skříň na podvozek při jízdě vyšší rychlostí v oblouku.
druhotné vypružení podvozku MD 36druhotné vypružení podvozku MD 36
obr.2: druhotné vypružení MD 36obr.3: druhotné vypružení MD 36

Pružiny, nosič pružin a závěs druhotného vypružení

Svislé vypružení kolébky tvoří čtyři sady šroubovitých válcových pružin 12 (v sadě je ještě vnitřní pružina 21), uložené na dvou nosičích pružin druhotného vypružení 11 a tento celek je zavěšen na závěsech, které slouží jako pružící prvek příčného vypružení, kdy při příčném vychýlení vzniká, obdobně jako u kovových pružících prvků, vratná síla, která vrací zavěšené nosiše a s nimi i kolébku do střední rovnovážné polohy vůči rámu podvozku. Při zatěžování kolébky příčnou silou jsou společně se závěsy příčně zatěžovány
druhotné vypružení MD 50
obr.4: druhotné vypružení podvozku MD 50
i pružiny druhotného vypružení, jejichž příčná tuhost pružin je tak řazena do série se závěsy a zmenšuje tak celkovou tuhost příčného vypružení.

Závěs nosiče druhotného vypružení je na horní pasnici rámu podvozku zavěšen na matici s břitem 3 přišroubované táhlu závěsu 17. Utahováním matice s břitem lze závěs zkrátit a podvozek tak výškově stavět při ochabnutí pružin, nebo při změně průměru kol soustružením. Podélně orientovaný břit matice umožňuje v součinnosti s podložku s oblým zářezem příčný výkyv táhla závěsu, který je omezen vodítkem na konzole 16 rámu podvozku. Vodítko znemožní další příčný pohyb táhla závěsu a další příčný pohyb nosičů pružin vůči rámu podvozku umožňuje pouze výkyv hraníků 18 uložených v sedlech se žlábky na táhle závěsu i nosiči pružin. Příčný výkyv, umožněný pouze hraníky závěsů, znamená zkrácení kyvadla a tím zvětšení tuhosti kyvadlového závěsu. Takto vznine progresívní pružící prvek příčného vypružení, pro které je vymezena příčná vůle mezi kolébkou a narážkami 5 na podélníku rámu podvozku Při natočení podvozku vůči skříni vozu v oblouku je příčná vůle mezi kolébkou a rámem podvozku na straně blíže středu oblouku lineárně omezována pomocí konzoly 19 na spodku skříně vozu a kladky 6 na konzole podélníku rámu podvozku, která se s natočení podvozku ke konzle přibližuje.

Při porušení silně dynamicky namáhaných závěsů je kolébka nouzově nesena záchytkou 14 přišroubovanou k rámu podvozku a nosič pružin je na horní straně prostoru pro pružiny na kolébce zavěšen nouzovým závěsem 13, procházejícím otvorem v nosiči a středem pružin.

vagony.cz / pojezdy / podvozky / Minden Deutz / druhotné vypružení