Brzda podvozku VÚKV typ 801 a 803
Podvozek je osazen špalíkovou brzdou, dvojkolí jsou oboustranně obrzděna dvojčitými zdržemi. Schéma mechaniské části brzdy je na obrázku 1.
Pákoví a tyčoví pojezdu
Na vahadlo (obr. 1 poz. 2), které rozděluje brzdnou sílu na levou a pravou stranu podvozku, je pomocí táhla (obr. 1 poz. 1) přivedena tahová brzdící síla z brzdového válce, která je pomocí převodnic (obr. 1 a 2 poz. 3) a jejich spojnic (obr. 1 a 2 poz. 4) rozvedena na obě strany dvojkolí blíže středu vozu a pomocí spojovacích táhel s kulisou (obr. 1 a 2 poz. 9) je vedena na dvojkolí dále středu vozu.
|
obr.1: pákoví a tyčoví podvozku
|
Táhlo má v kulise (obr. 1 poz.
10) na straně dále od středu vozu tři otvory, kde lze přesazováním svorníku zkrátit tyčoví pojezdu po soustružení kol na nový opravárenský rozměr, kdy již ke stavění odlehlosti zdrží (obr. 1 poz.
5) od kol nestačí automatický stavěč. Vnější brzdové zdrže (dvojčité, na obr 1 není pro přehlednost kreslena horní botka), upevněné na rozpoře (obr. 1 a 2 poz.
13), jsou pomocí
závěsek (obr. 1 a 2 poz.
6) zavěšeny na podélníku rámu podvozku (obr. 1 a 2 poz.
7), vnitřní zdrže na příčníku (obr. 1 a 2 poz.
8). Při porušení závěsu je brzdová rozpora nouzově nesena záchytkou (obr. 2 poz.
14).
|
obr.2: převodnice
|
Vzhledem k tomu, že rám podvozku nemá čelníky, je konec táhloví podvozku ukotven v kotevníku (obr. 3 poz.
4) tvořeném vahadlem umístěném na osasení pro otočný čep
2 uložení skříně na kolébce
1.
Zajímavostí je, že táhla od poslední převodnice ke kotevníku jsou vedena skrz příčník a dále ojnicemi
3 ke kotevníku.
|
obr.3: kotevník
|
Brzdová zdrž
Podvozky jsou vybaveny dvojčitými brzdovými zdržemi zavěšenými pomocí závěsů (obr. 4 poz. 5) na příčnících a podélnících (na obr. 4) rámu podvozku.
|
obr.4: brzdová zdrž
|
Závěsy jsou orientovány šikmo, aby zdrže po odvětrání tlaku z brzdového válce dík vlastní hmotnosti samočinně odlehly od kol.
Brzdové zdrže jsou svými vahadly
1 upevněny na rozporách
3, které udržují správnou rozteč protilehlých zdrží. V botkách
2, upevněných pomocí svorníků na vahadle, jsou pomocí klínů upevněny litinové brzdové špalíky
4 délky 250 mm.
Vyrovnávací pero
6 udržuje správné nastavení polohy botek ve vahadle.
vahadlo zdrže
botka zdrže
rozpora
brzdový špalík
závěska brzdové zdrže
vyrovnávací pero
vagony.cz / pojezdy / podvozky / podvozky VÚKV / typ 801 / brzda