Uložení skříně vozu na podvozku Görlitz

Vazba mezi skříní vozu a kolébkou podvozku je řešena
horní část torny
obr.1: horní díl torny
plochou tornou a dvojicí neodpružených kluznic. Torna přenáší většinu hmotnosti skříně vozu a všechny síly ve vodorovné rovině z hlavního příčníku skříně vozu 1 na podvozek a umožňuje otáčení podvozku vůči skříni vozu.

Plochá torna dovolí pouze minimální náklon vozové skříně vůči kolébce podvozku. Pohyb rámu podvozku vůči skříní vozu umožňují pružiny druhotného vypružení, dobře je to patrné na animaci.

Horní díl ploché torny 3 je upevněn pomocí čtyř šroubů k hlavnímu příčníku spodku vozu 1. Otvorem v torně prochází nicohlav 4, který zajistí současné zvedání podvozku při zvedání vozu zvedáky. Na hlavním příčníku skříně vozu jsou přivařeny opěrky postranních kluznic 2.

Spodní díl torny 5 je čtyřmi šrouby upevněn na horní stranu kolébky 6. Ve střední části spodního dílu torny je patrný otvor, kterým po kompletaci torny prochází nicohlav.

slouží k zajištění stability skříně vozu vůči kolébce podvozku a snižují namáhání torny pří náklonu skříně vůči podvozku, především při průjezdu obloukem, kdy malou část hmotnosti skříně.

Neodpružené postranní kluznice 7 slouží ke stabilizaci vozové skříně při náklonu, kdy přenášejí pouze malou část hmotnosti skříně. Styčná plocha kluznic, umístěných symetricky po stranách torny, je tvořena kluznými kotouči z tvrzené tkaniny, jejichž vzájemná vzdálenost je 1470 mm. Jmenovitou výšku horní hrany kluznice od temene kolejnice 935 mm lze v nastavovat v rozmezí ± 10 mm.

Neodpružené kluznice mají jen pojistnou funkci, nejsou dimenzovány pro přenos velkých sil, proto musí být mezi kluznicemi na kolébce podvozku a opěrkami na hlavním příčníku spodku skříně vozu ponechána vůle. Součet vůlí obou kluznic musí být v rozmezí 2 - 6 mm.

dolní část torny
obr.2: uložení vozu na kolébce

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky Görlitz / podvozek Görlitz V / uložení skříně na podvozek

Valid HTML 4.0 Transitional