Druhotné vypružení podvozku Görlitz V

Podvozek Görlitz V má druhotné vypružení kolébkové koncepce. Hlavní díly konstrukčního uzlu druhotného vypružení jsou na obrázku 1:

vypružení
obr.1: schéma druhotného vypružení Görlitz V
  1. kolébka

  2. rám podvozku

  3. nosič pružin druhotného vypružení

  4. příčné táhlo

  5. kluznice uložení skříně

  6. pružina druhotného vypružení

  7. narážky příčného vedení kolébky

  8. tlumič svislých pohybů kolébky

  9. závěs nosiče pružin

Celek druhotného vypružení je na rámu podvozku (obr.1 poz. 2) zavěšen čtyřmi závěsy závěsy nosiče druhotného vypružení 9, dvojice závěsů připadá na jeden nosič pružin druhotného vypružení 3, nesoucí dvě sady pružin druhotného vypružení. 6 Kolébka 1 je uložena na čtyřech sadách pružin druhotného vypružení, uložených na dvou nosičích pružin druhotného vypružení. Horní strana kolébky je vybavena zařízením pro otočnou vazbu podvozku se skříní vozu.

Jednotlivé díly druhotného vypružení jsou popsány v odstavcích níže.

Kolébka

Vlastní konstrukci kolébky (obr. 2 a obr. 3 poz. 1) tvoří plochá ocel a plechy svařené do skříňového profilu. Na horní straně kolébky jsou umístěny součásti otočné vazby mezi skříní vozu a podvozkem, spodní část ploché torny (na obr. 2 i s horní částí torny poz. 4) a dvojice neodpružených kluznic (na obr. 2 bez kluzného kotouče poz. 5). Spodní stranou je kolébka uložena na pružinách druhotného vypružení, pro které je v dutině na spodní straně kolébky vytvořeno vedení pro vnitřní (obr. 3 poz. 2) a vnější (obr. 3 poz. 3) pružiny druhotného vypružení.
kolébkavypružení
obr.2: horní strana kolébkyobr.3: spodní strana kolébky

Na spodní stranu kolébky je pomocí siletbloku otočně uloženo příčné táhlo (zbytek táhla na obr. 3 poz. 4) spojující nosiče druhotného vypružení s kolébkou. Na konzole (obr. 2 poz. 2) jsou kromě již zmíněných kluznic uložení skříně vozu ještě podélné narážky (obr. 2 poz. 3), které vymezují podélnou vůli kolébky vůči rámu podvozku 2 x 5 mm a přenášejí podélné síly mezi rámem podvozku a kolébkou. Příčné pryžové narážky (obr. 2 poz. 4) vymezují prostor pro příčné vypružení.

Tlumič svislých pohybů kolébky, který je řazen mezi kolébku a nosič pružin druhotného
kolébka
obr.5: vedení kolébky vůči rámu podvozku
vypružení, je upenvěn ke konzole na obr. 2 pozice 6, tlumič příčných pohybů kolébky, řazený mezi kolébku a rám podvozku, je upevněn ke konzole obr.2 poz. 7.

Legenda k obr. 4:

  1. kolébka

  2. příčník rámu podvozku

  3. horní díl ploché torny

  4. neodpružená kluznice

  5. narážka příčného vedení kolébky

  6. narážka podélného vedení kolébky

Pružiny a nosič pružin druhotného vypružení

Ve svislém směru je kolébka (obr. 6 poz. 2) vůči rámu podvozku (obr. 6 poz. 1) vypružena čtyřmi sadami šroubovitých válcových pružin druhotného (sekundárního vypružení, nebo také vypružení skříně vozu). Pružiny jsou řazeny mezi kolébkou a nosiči pružin druhotného vypružení (obr. 6 a 7 poz. 3), zavěšenými pomocí závěsů (obr. 6 poz. 8) na rámu podvozku. Sadu pružin tvoří dvojice paralelně řazených pružin. Uvnitř větší vnější pružiny (obr. 6 poz. 5) je pro zvýšení tuhosti vypružení řazena menší vnitřní pružina (obr. 6 poz. 5).

Tab.1: parametry pružin druhotného vypružení
 Závity celkemZávěrné závityVnější průměr pružinyPrůměr tyčesmysl vinutí
Vnější pružina 6,5 2 316 mm 40 mm pravý
Vnitřní pružina 9 2 212 mm 38 mm levý
Příčnému ohybu pružin druhotného vypružení, který zvyšuje jejich namáhání, brání příčná táhla (obr. 1, 3 a 7 poz. 4), kterými je jsou nosiče pružin druhotného vypružení přes silentbloky vázány ke kolébce.
kolébkavypružení
obr.6: konstrukční uzel druhotného vypruženíobr.7: kolébka, narážky a tlumení

Na bočních stranách nosičů pružin jsou otvory, ke kterým jsou pomocí svorníků uchycena sedla hraníků (obr. 7 poz. 7) svislých závěsů, kterými jsou nosiče zavěšeny na podélníky rámu podvozku.

Tlumení pohybů kolébky vůči rámu podvozku zajišťuje dvojice hydraulických tlumičů svislých pohybů (obr. 6 poz. 9) řazených mezi kolébkou a oběma nosiči pružin a dvojice hydraulických tlumičů příčných pohybů (obr. 5 poz. 7) řazených mezi rám podvozku a kolébku.

Závěsy nosičů druhotného vypružení

Závěs slouží jako pružící prvek příčného vypružení. Celý závěs tvoří dvojité kyvadlo o délce 622 mm. Při vychýlení závěsu do strany o 17 mm se dotkne táhlo závěsu (obr. 8 poz. 4) pryžového pouzdra (obr. 8 poz. 7). Další příčný pohyb je možný poze vychylováním hraníků (obr. 8 poz. 10). Pružná délka závěsu se tak zkrátí na 170 mm, tím podstatně vzroste tuhost příčného vypružení.
závěs nosiče druhotného vypružení
obr.8: závěs nosiče druhotného vypružení

Legenda k obrázku 8 a 9:

  1. rám podvozku

  2. pouzdro závěsu

  3. nosič pružin druhotného vypružení

  4. táhlo závěsu

  5. opěrka závěsu

  6. matice s břitem

  7. pryžové pouzdro

  8. svorník sedla hraníku

  9. pojistka svorníku sedla hraníku

  10. hraník

  11. sedlo hraníku

  12. nouzový závěs nosiče pružin

Prostor pro příčné vypružení kolébky vůči rámu podvozku, kde závěsy slouží jako pružící prvek, je vymezen příčnými narážkami (obr. 5 poz. 5) mezi kolébkou a rámem podvozku. Příčná vůle kolébky vůči rámu podvozku je 2 x 25 mm.

Příčný výkyv závěsů před kontaktem táhla závěsu s pryžovým pouzdrem umožňuje matice s břitem (obr. 8 poz. 6) v součinnosti s opěrku (obr. 8 poz. 5). Táhlo závěsu je v matici s břitem upevněno závitem který slouží k výškovému stavění podvozku. Při výškovém stavěním podvozku je nastavována správná výška nárazníků vozu a srovnávány kolové tlaky. Délku závěsu lze zkrátit zkrátit až o 40 mm.

Při přerušení závěsu je nosič pružin nesen nouzovým závěsem (obr. 9 poz. 12), který je upevněn na horní straně rámu podvozku, prochází otvory v rámu podvozku a kolébky, dále vnitřkem pružin druhotného vypružení a otvorem v nosiči pružin, na jehož spodní straně je zajištěn hlavou.

závěs nosiče druhotného vypružení
obr.9: foto závěsu nosiče druhotného vypružení

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky Görlitz / podvozek Görlitz V / druhotné vypružení

Valid HTML 4.0 Transitional