Vypružení a uložení skříně vozu na podvozku Görlitz VI

Podvozek Görlitz VI má druhotné vypružení kolébkové koncepce, uložení skříně vozu na podvozek je pomocí otočného čepu a dvojice postranních kluznic. Hlavní díly konstrukčního uzlu druhotného vypružení jsou:
druhotné vypružení podvozku Görlitz VI
obr.1: druhotné vypružení

Celek druhotného vypružení je na podélníky rámu podvozku 6 zavěšen čtyřmi závěsy závěsy nosiče druhotného vypružení 5. Pravý i levý nosič pružin 3 je zavěšen vždy dvojicí pevných závěsů a spojen s kolébkou příčným táhlem. Na každém nosiči jsou uloženy dvě sady pružin druhotného vypružení 2. Kolébka 1 je uložena na čtyřech sadách pružin druhotného vypružení, uložených na dvou nosičích pružin druhotného vypružení.

Kolébka

Vlastní konstrukci kolébky tvoří plochá ocel a plechy svařené do skříňového profilu. Na spodní straně kolébky jsou v rozšířených koncích vytvořeny dutiny pro uložení kolébky na pružiny druhotného vypružení 2. Ke spodní straně kolébky jsou pomocí příčných táhel 4 vázány nosiče pružin druhotného vypružení.

Na horní straně kolébky je vytvořen otvor s nalisovaným silentblokem 14, do kterého je zasunut otočný čep na spodku skříně vozu 12. Mezi příčníky rámu podvozku 10 v blízkosti podélníků 6 vystupují z horní části kolébky konzoly s přivařenými narážkami 15, které vymezují prostor pro podélné vypružení kolébky.
uložení skříně na podvozku Görlitz VI
obr.2: řez druhotným vypružením
Na výše uvedených konzolách jsou ještě pružné narážky vymezující prostor pro příčné vypružení (na straně k podélníkům - na obr. 2 nejsou patrné) a nahoře je umístěna postranní kluznice uložení skříně vozu se dvěma kluznými kotouči 13. Na obrázku 2 je ještě patrná podélná výztuha rámu podvozku 11.

Uložení skříně vozu na podvozek

Skříň vozu je na horní stranu kolébky uložena pomocí otočného čepu a dvojice postranních kluznic. Na hlavním příčníku spodku skříně vozu je přišroubován otočný čep 12, který přes silentblok 14 přenáší síly mezi skříní vozu a podvozkem ve vodorovné rovině. Hmotnost skříně vozu je přenášena z opěrek na hlavním příčníku spodku na dvě postranní kluznice kolébky podvozku. Každá kluznice je opatřena dvěma kluznými kotouči 13 ze samomazného materiálu.

Pružiny na nosič pružin druhotného vypružení

Svislé vypružení kolébky vůči rámu podvozku tvoří čtyři sady šroubovitých válcových pružin 2 uložených na dvou podélně orientovaných nosičích pružin druhotného vypružení 3. Sadu pružin tvoří dvě paralelně řazené pružiny, menší umístěná v dutině větší. Kolébka 1, uložená na horní straně pružin, vede pomocí osazení v dutinách horní stranu pružin ve vodorovné rovině, spodní strana pružin je vedena osazeními na nosiči pružin. Pro zamezení namáhání pružin druhotného vypružení příčnými silami jsou nosiče pružin vázány ke spodní straně kolébky pomocí příčných táhel (obr. 2 poz. 4). Pružiny druhotného vypružení jsou tlumeny dvěma svislými kapalinovými tlumiči 8 řazenými mezi kolébkou a nosiči pružin.

Závěs nosiče pružin

Závěs nosiče pružin druhotného vypružení (obr. 1 a 2 poz. 5) slouží jako pružící prvek příčného vypružení podvozku, kdy při vychýlení kyvadlového závěsu vzniká vratná síla obdobně jako u pružiny.
závěs nosiče druhotného vypružení podvozku Görlitz VI
obr.3: závěs nosiče druhotného vypružení

Svorník závěsu (obr. 3 poz. 1), na jehož spodním konci je upevněn nosič pružin, prochází skrz podélník rámu podvozku a je zavěšen na jeho horní pasnici 7. Na závitové části svorníku je našroubována matice 2, která slouží k výškovému stavění podvozku. Příčný výkyv závěsu usnadňuje podélně orientovaný oblý břit sedlové desky 4, po kterém se při příčném výkyvu odvaluje oblý zářez protilehlé desky 3. Pootočení sedlové desky, uložené na podložce 6, brání základová deska 5 přivařená k rámu podvozku.

Prostor pro příčné vypružení kolébky vůči rámu podvozku 2 x 25 mm je vymezen pružnými narážkami mezi vnitřní stojinou podélníku rámu podvozku a konzolou kolébky. V podélném směru je kolébka vůči rámu podvozku vedena dvojicí podélných diagonálně umístěných táhel (obr. 1 poz. 7) tvaru ojnice. Jako pružící prvek podélného vypružení podvozku slouží pryžové uložení podélných táhel, prostor pro podélné vypružení 2 x 12 mm je vymezen podélnými narážkami (obr. 2 poz. 15). Příčné vypružení je tlumeno příčně orientovaným kapalinovým tlumičem řazeným mezi kolébku a příčník rámu podvozku.

Závěsy nosiče pružin, na kterých je přes druhotné vypružení zavěšena skříň vozu, jsou silně dynamicky namáhaná část, proto je nutné konstruovat nouzové závěsy. Na nouzovém závěsu (obr. 1 poz. 9), tvořeném plochou ocelí ve tvaru obráceného písmene T, je při poruše závěsu pomocí svého vybrání zavěšen nosič pružin.

vagony.cz / pojezdy / podvozky / podvozky Görlitz / Görlitz VI / druhotné vypružení