druhotné vypružení podvozku podvozku Ringhoffer-Tatra

Svislé vypružení

Druhotné vypružení je tvořeno dvěma podélně orientovanými, v ose podélníků rámu podvozku zavěšenými listovými pružnicemi 2. Pružnice mají 10 délkově odstupňovaných pružinových listů o průřezu 120 x 16 mm, vzdálenost středů pružinových ok je 1700 mm.

Pružnice, kyvně zavěšené hraníkovými závěsy (3, 4 a 5) na rámu podvozku, zajišťují kromě svislého vypružení kolébky vůči rámu podvozku také potřebný náklon rámu podvozku vůči kolébce a s ní skříni vozu. Při zlomení hlavního listu pružnice nebo porušení závěsu pružnice je druhotné vypružení nouzově neseno záchytkou 6. Při porušení spojení mezi kolébkou a opaskem pružnice druhotného vypružení je kolébka nouzově nesena záchytkou 7.
druhotné vypružení podvozku Ringhoffer-Tatra
obr.1: druhotné vypružení

Kolébka

Kolébka 1, upevněná na opascích pružnic druhotného vypružení, váže na své horní straně prvky otočného uložení skříně vozu (torna a kluznice). Podélné síly vznikající mezi kolébkou a rámem podvozku jsou přenášeny podélnými narážkami na kolébce a rámu podvozku. Příčné narážky mezi kolébkou a rámem podvozku vymezují prostor pro příčné vypružení podvozku.
kolébka podvozku Ringhoffer-Tatra
obr.2: kolébka

Závěsy pružnic

K upevnění závěsů pružnic druhotného vypružení na podélník rámu podvozku a k výškovému stavění podvozku slouží matice 5 upevněná na závitu vytvořeném na horní straně táhla 4. Spodní strana táhla je upravená pro upevnění svorníku, který váže kameny se zářezy do kterých zapadne dvojice hraníků 3, které slouží jako pružící prvek příčného vypružení.

V podélné svisle orientované rovině jsou hraníky závěsů orientovány šikmo, na spodní straně se sbíhají směrem k pružnici. Takto vzniká vratná síla, která vrátí kolébku po vychýlení v podélném směru do střední polohy vůči narážkám podélného vedení na rámu podvozku.

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky tatra / Ringhoffer-Tatra / uložení skříně