Prvotní vypružení a vedení dvojkolí podvozku Ringhoffer-Tatra

prvotní vypružení a vedení dvojkolí Ringhoffer-Tatra
obr.1: prvotní vypružení a vedení dvojkolí

Vozy poválečné série byly osazovány ložiskovými skříněmi vzor 47V, ve kterých byla umístěna dvě válečková ložiska, průměr ložiskového čepu nápravy 125 mm.

Ložisková skřín je vůči rámu podvozku vedena v podélném i příčném směru pomocí dvojice rozsoch 1, vytvořených na bocích horního uložení pružin prvotního vypružení 2. Horní uložení pružin prvotního vypružení je svařeno z ocelových plechů a celek je přivařen k dolní pasnici podélníku rámu podvozku.

Ke konzolám na spodní straně ložiskové skříně je pomocí svorníků upevněno vahadlo 4, opatřené na obou koncích přivařenými spodními talíři 5 pružin prvotního vypružení. Vahadlo pružin prvotního vypružení eliminuje možnost vzpříčení ložiskové skříně v rozsochách při nestabilním přenosu svislých zatěžujících sil z pružin prvotního vypružení na ložiskovou skříň umístěným pod osou nápravy.

Vypružení ložiskové skříně tvoří dvě sady šroubovitých válcových pružin 3 řazených mezi talíře na jhu ložiskové skříně a horní uložení přivařené na rámu podvozku. Sada pružin obsahuje dvě paralelně řezené pružiny, menší v dutině větší pružiny. K tlumení pružin prvotního vypružení je využíváno tření v rozsochovém vedení dvojkolí.

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky tatra / Ringhoffer-Tatra / prvotní vypružení