obr.1: prvotní vypružení a vedení dvojkolí |
Vozy poválečné série byly osazovány ložiskovými skříněmi vzor 47V, ve kterých byla umístěna dvě válečková ložiska, průměr ložiskového čepu nápravy 125 mm.
Ložisková skřín je vůči rámu podvozku vedena v podélném i příčném směru pomocí dvojice rozsoch 1, vytvořených na bocích horního uložení pružin prvotního vypružení 2. Horní uložení pružin prvotního vypružení je svařeno z ocelových plechů a celek je přivařen k dolní pasnici podélníku rámu podvozku.
Ke konzolám na spodní straně ložiskové skříně je pomocí svorníků upevněno vahadlo 4, opatřené na obou koncích přivařenými spodními talíři 5 pružin prvotního vypružení. Vahadlo pružin prvotního vypružení eliminuje možnost vzpříčení ložiskové skříně v rozsochách při nestabilním přenosu svislých zatěžujících sil z pružin prvotního vypružení na ložiskovou skříň umístěným pod osou nápravy.
Vypružení ložiskové skříně tvoří dvě sady šroubovitých válcových pružin 3 řazených mezi talíře na jhu ložiskové skříně a horní uložení přivařené na rámu podvozku. Sada pružin obsahuje dvě paralelně řezené pružiny, menší v dutině větší pružiny. K tlumení pružin prvotního vypružení je využíváno tření v rozsochovém vedení dvojkolí.
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky tatra / Ringhoffer-Tatra / prvotní vypružení