Plochá torna se používá u podvozků osobních vozů kolébkového uspořádání, kde tvoří vazbu mezi hlavním příčníkem skříně vozu a kolébkou podvozku. Protože umožňuje pouze minimální náklon vozové skříně vůči kolébce podvozku, musí žádoucí pohyby rámu podvozku vůči skříni vozu zajistit druhotné vypružení, jak je možné vidět na animaci.
obr.1: plochá torna podvozku Görlitz V |
|
Plochá torna přenáší převážnou část hmotnosti skříně vozu, všechny podélné a příčné síly mezi skříní vozu a podvozkem, proto je mezi její horní a spodní část vložena samomazná vložka. Součástí uložení skříně plochou tornou jsou dvě postranní kluznice, které přenáší pouze malu část hmotnosti vozové skříně a slouží ke stabilizaci vozové skříně při naklonění v oblouku, kde odlehčí torně.
Neodpružené kluznice mají jen pojistnou funkci, nejsou dimenzovány pro přenos velkých sil, proto musí být mezi kluznicemi na kolébce podvozku a odpovídajících plochách na hlavním příčníku spodku skříně vozu ponechána vůle v součtu vůlí obou kluznic 2 - 6 mm.
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / uložení skříně na podvozek / plochá torna