Brzda podvozku VÚKV typ 8-802
Podvozek je osazen špalíkovou brzdou, dvojkolí jsou oboustranně obrzděna dvojčitými zdržemi. Schéma mechaniské části brzdy je na obrázku 1.
Pákoví a tyčoví pojezdu
Na vahadlo (obr. 1 poz. 2), které rozděluje brzdnou sílu na levou a pravou stranu podvozku, je pomocí táhla (obr. 1 poz. 1) přivedena tahová brzdící síla z brzdového válce, která je pomocí převodnic (obr. 1 a 2 poz. 3) a jejich spojnic (obr. 1 a 2 poz. 4) rozvedena na obě strany dvojkolí blíže středu vozu a pomocí spojovacích táhel s kulisou (obr. 1 a 2 poz. 9) je vedena na dvojkolí dále středu vozu.
|
obr.1: pákoví a tyčoví podvozku
|
Táhlo má v kulise (obr. 1 poz.
10) na straně dále od středu vozu tři otvory, kde lze přesazováním svorníku zkrátit tyčoví pojezdu po soustružení kol na nový opravárenský rozměr, kdy již ke stavění odlehlosti zdrží (obr. 1 poz.
5) od kol nestačí automatický stavěč. Vnější brzdové zdrže (dvojčité, na obr 1 není pro přehlednost kreslena horní botka), upevněné na rozpoře (obr. 1 a 2 poz.
13), jsou pomocí
závěsek (obr. 1 a 2 poz.
6) zavěšeny na podélníku rámu podvozku (obr. 1 a 2 poz.
7), vnitřní zdrže na příčníku (obr. 1 a 2 poz.
8). Při porušení závěsu je brzdová rozpora nouzově nesena záchytkou (obr. 2 poz.
14).
|
obr.2: převodnice
|
Vzhledem k tomu, že rám podvozku nemá čelníky, je konec táhloví podvozku ukotven v kotevníku (obr. 3 poz.
4) tvořeném vahadlem umístěném na osasení pro otočný čep
2 uložení skříně na kolébce
1 (kolébka je rovněž na obr 1 a 2 poz.
12).
Zajímavostí je, že táhla od poslední převodnice ke kotevníku jsou vedena skrz příčník a dále ojnicemi
3 ke kotevníku.
|
obr.3: kotevník
|
Brzdová zdrž
Podvozky jsou vybaveny dvojčitými brzdovými zdržemi zavěšenými pomocí závěsů (obr. 4 poz. 5) na příčnících a podélnících (na obr. 4) rámu podvozku.
|
obr.4: brzdová zdrž
|
Závěsy jsou orientovány šikmo, aby zdrže po odvětrání tlaku z brzdového válce dík vlastní hmotnosti samočinně odlehly od kol.
Brzdové zdrže jsou svými vahadly
1 upevněny na rozporách
3, které udržují správnou rozteč protilehlých zdrží. V botkách
2, upevněných pomocí svorníků na vahadle, jsou pomocí klínů upevněny litinové brzdové špalíky
4 délky 250 mm.
Vyrovnávací pero
6 udržuje správné nastavení polohy botek ve vahadle.
vahadlo zdrže
botka zdrže
rozpora
brzdový špalík
závěska brzdové zdrže
vyrovnávací pero
Přídavná zařízení brzdy
Vozy Aam, Bam, BRam určené pro mezinárodní rychlík Vindobona byly vybaveny rychlíkovou brzdou DAKO. Jejich podvozky jsou na každé nápravě z jednoho čela ložiskové skříně vybaveny protismykovými regulátory DAKO F a vůz je vybaven jedním odstředivým regulátorem DAKO K, umístěným na ložisku nápravy.
vagony.cz / pojezdy / podvozky / podvozky VÚKV / typ 8-802 / brzda