Protismykové ústrojí s mechanickými protismykovými regulátory
DAKO-F

protismykový regulátor
obr.1: protismykové regulátory
Protismykový regulátor slouží k zamezení smyku dvojkolí při brzdění. Při zjištění smyku dvojkolí odbrzdí příslušný brzdový válec na krátkou dobu během níž dojde vlivem adheze k opětovnému roztočení dvojkolí. Ovládací tlačítko slouží ke kontrole funkce při zkoušce brzdy.

Na čtyřnápravovém osobním voze se skládá protismykové ústrojí z těchto přístrojů:

Protismykové regulátory DAKO-F

Protismykové regulátory DAKO-F jsou montovány na čela ložiskových skříní dvojkolí vozu vždy jeden na nápravě. Náhon regulátoru obstarává hřídel s plochým koncem (obr. 3 poz. 1, rovněž na obr. 2). Třecí spojka 2 chrání protismykový regulátor proti poškození při vysoké změně rychlosti. Ve skříni regulátoru 13 je otočně uložen unášeč 3, ve kterém je příčka 6 s kuličkovými ložisky 7. Příčka je svorníkem 9 a pružinou 10 přitlačována na symetricky uspořádanou šroubovou dráhu 14 závaží 8 (viz detail dráhy obr. 3). Svorník 9 je na levé straně ukončen kolíkem, který ovládá elektrický kontakt 11, 12.
protismykový regulátor
obr.2: demontovaný protismykový regulátor

Vypouštěcí ventil DAKO-N

Vypouštěcí ventil DAKO-N je vsazen do spojení brzdového válce (obr. 3 zařízení VII) s přídavným ventilem DAKO-R (obr. 3 zařízení III). Ve vypouštěcím ventilu je přestavný píst 31 spojený s ventilem 33. V klidové poloze je píst 31 s ventilem 33 stlačen pružinou 32 dolů a vypouštěcí ventil spojuje brzdový válec s přídavným ventilem DAKO-R. Ve spodní části vypouštěcího ventilu je omezovací ventil 36, přitlačovaný do sedla silou pružiny 37. Tento ventil zabraňuje úplnému vyprazdňování brzdového válce při zaúčinkování protismykového ústrojí a udržuje ve válci tlak asi 0,3 baru, při kterém již zdrže nepřiléhají na kola, ale píst válce je vysunut.

E]ektropneumatický ventil

E]ektropneumatický ventil je spojen s vypouštěcím ventilem DAKO-N. Přijímá elektrické povely od protismykových regulátorů a pneumatickou cestou řídí přestavování vypouštěcího ventilu.

Funkce protismykového zařízení:

Pokud dvojkolí při brždění neprokluzuje, je úhlová rychlost dvojkolí i setrvačníku 8 protismykového regulátoru stejná a
schéma protismykové ochrany
obr.3: schéma protismykové ochrany
levý konec svorníku 9 rozpíná kontakty 11, 12.

Při smyku dojde k prudké změně úhlové rychlosti dvojkolí a setrvačník 8 již díky naakumoulované rotační kinetické energii nestačí sledovat pohyb unášeče a natočí se vůči němu o úhel vymezený dráhou 14. Kuličková ložiska 7 na příčce unašeče se při tom valí po šroubové dráze 14 na čele setrvačníku a příčka 6 se svorníkem 9 se pohybuje vpravo, což má za následek sepnutí kontaktů 11, 12 a zavedení elektrického proudu do elektropneumatického ventilu.

Ventil 21 se zvedne ze sedla 22 a uzavře sedlo 23. Stlačený vzduch vnikne pod píst 31, který se přesune vzhůru a s ním se přesune ventil 33, který uvolní sedlo 34 a uzavře sedlo 35. Tím se přeruší spojení brzdového válce s přídavným ventilem DAKO-R a stlačený vzduch z brzdového válce otevře ventil 36 a unikne do ovzduší.

Protismykové regulátory jsou prostřednictvím pružiny 10 nastaveny tak, aby sepnuly kontakty 11, 12 při vzrůstu zpomalení na obvodu kola na 6,5 m/s2. Doba vyprázdnění brzdového válce do tlaku 0,3 baru, měřená od sepnutí kontaktů 11, 12, je asi 0,25 s. Tím, že celý proces uvolnění zdrží proběhne velmi rychle, nedojde k zastavení dvojkolí, ale zmenší se pouze jeho obvodová rychlost.

Po uvolnění zdrží se obvodová rychlost kola zvýší na jízdní rychlost vlaku. Setrvačník 8 je přitom urychlován a kuličková ložiska 7 přejdou na druhou stranu šroubové dráhy 14. V okamžiku, kdy přecházejí ložiska 7 nejnižší bod dráhy 14, rozepne se kontakt 11, 12 a elektropneumatický ventil se přestaví do polohy zakreslené na schématu na obr. 3. Stlačený vzduch z prostoru pod pístem 31 uniká otevřeným sedlem 23 a kalibrovaným otvorem 24 do ovzduší. Vlivem přesunu ložisek příčky na opačný konec dráhy setrvačníku se však kontakt 11, 12 znovu sepne, takže během krátké doby, v níž je kontakt rozepnut, nestačí uniknout vzduch z prostoru pod pístem 31 a píst i s ventilem 33 zůstává ve zdvižené poloze. Po vyrovnání obvodové rychlosti dvojkolí s jízdní rychlostí vlaku vrátí pružina 10 setrvačník 8 do výchozí polohy, v níž je kontakt 11, 12 rozepnut. Kalibrovaný otvor 24 v elektropneumatickém ventilu zajišťuje vyprázdnění prostoru pod pístem 31 a jeho vrácení do polohy zakreslené na obrázku 3 v době asi 0,3—0,4 s po rozepnutí kontaktu 11, 12. Tím se brzdový válec spojí s přídavným ventilem DAKO-R a v době asi 0,6 sekundy se znovu naplní stlačeným vzduchem. Jestliže po zabrždění začne dvojkolí znovu prokluzovat, popsaný děj se opakuje. Protože při zaúčinkování protismykového ústrojí se spotřebovává značné množství stlačeného vzduchu, jsou u rychlíkové brzdy s protismykovým ústrojím dimenzovány pomocné vzuchojemy na větší objem než u běžných vozidel.
ventil
obr.4: vypouštěcí ventil DAKO N bývá umístěn pod podélníkem vozové skříně

vagony.cz / pojezdy / podvozky / podvozky VÚKV / typ 8-802 / brzda / protismyk