Spodek železničních vozů
Jako součásti spodku vozu označujeme kostru (rám), narážecí a táhlové ústrojí. Spodek vozu zabezpečuje:
- Přenos odpovídajícího svislého zatížení od nástavby na pojezd vozu
- Přenos veškerých podélných a příčných sil namáhajících vozidlo v rovině narážedel a táhlového zařízení
- Upevnění pojezdu, zařízení brzdy a elektrických zařízení
Kostra spodku vozu
Pod pojmem kostra spodku rozumíme rovinnou rámovou nebo roštovou soustavu podélných, příčných a šikmých nosníků a výztuh.
Kostra spodku dvounápravoných vozů
Legenda k obr. 1
-
Hlavní podélník
-
Střední podélník
-
Podélná výstuha
-
Příčník
-
Čelník
-
Šikmá výztuha
-
Krakorec
-
Vzpínadlo
|
- Hlavní podélníky (obr.1 poz. 1)
- jsou dva průběžné nosníky většinou průřezu tvaru U. Hodnota příčné vzdálenosti obou podélníků je daná konstrukcí
rozsoch a koníků pojezdu vozidla, které jsou na hlavní příčník připojeny.
Důležitá je blízkost středů nárazníků (1750 mm), protože hlavní příčníky přenášejí tlakové síly z nárazníků.
- Střední podélníky (obr.1 poz. 2)
- přenášejí tahové síly ze spřáhel. Jejich vzájemná vzdálenout 350 mm je dána velikostí prostoru pro zabudování automatického spřáhla, který se nachází mezi středními
podélníky v blízkosti čelníků.
- Šikmé výztuhy (obr.1 poz. 6)
- přenášejí síly od spříhel nebo síly od nárazníků vždy na celý systém podélníků.
- Čelníky (obr.1 poz. 5)
- Většinou svařované do tvaru profilu U. Uprostřed je velký obdélníkový prostor pro samočinné spřáhlo zakrytý deskou s menším otvorem pro vodítko tahadlového háku. Na čelníku jsou přišroubovány nárazníky.
- Vzpínadla (obr.1 poz. 8)
- slouží ke zvýšení pevnosti hlavních podélníků především dvounápravových vozů. U starších kostrukcí vozů měla vzpínadla zařízení k regulaci jejich napětí.
|
obr.1: rám dvounápravového vozu
|
Kostra spodku podvozkových vozů
U podvozkových vozů jsou v místě upevnění podvozků umístěny mohutné hlavní příčníky (obr.2 poz. 1)
skříňového průřezu
, které přenášení veškeré síly a dynamické rázy vznikající mezi podvozkem a skříní vozu. Hlavní příčníky díky své velké ohybové tuhosti rozdělují rovnoměrně
síly od nárazníků a spřáhla na krajní podélníky (obr.2 poz. 2)a střední podélníky (obr.2 poz. 3) mezi oběma hlavními příčníky.
Představková část (obr.2 poz. 5) má obdobně jako u vozidel dvounápravových vytvořen prostor pro automatické spřáhlo. Pro přenos sil mezi čelníkem a krajními podélníky slouží
výztužné desky (obr.2 poz. 4), Které oproti šikmým výztuhám (na obr. 2 naznačené vpravo) poskytují více prostoru pro relativní pohyb podvozku vůči rámu vozu.
|
obr.2: rám podvozkového vozu
|