Druhotné vypružení a uložení skříně vozu na podvozku Görlitz Va

Podvozek Görlitz Va má druhotné vypružení kolébkové koncepce, hlavní díly konstrukčního uzlu druhotného vypružení jsou na obrázku 1, 2 a 3 (číslování je shodné):

animace kinematiky druhotného vypružení podvozku Görlitz Va
obr.1: animace kinematiky druhotného vypružení

Celek druhotného vypružení je na podélníky rámu podvozku (obr. 1, 2 a 3 poz. 6) zavěšen čtyřmi závěsy nosiče druhotného vypružení 4. Pravý i levý nosič pružin 3 je zavěšen vždy dvojicí pevných závěsů a spojen s kolébkou příčným táhlem 5. Na každém nosiči jsou uloženy dvě sady pružin druhotného vypružení 2. Sada zahrnuje dvě šroubovité válcové pružiny, větší vnější pružinu a menší paralelně řazenou pružinu s opačným smyslem vinutí, umístěnou v dutině větší (patrné na obr. 2). Kolébka 1 je uložena na čtyřech sadách pružin druhotného vypružení, uložených na dvou nosičích pružin druhotného vypružení. Svislé kmitání pružin 2 je tlumeno hydraulickými teleskopickými tlumiči (obr. 2 poz. 10) řazenými mezi rám podvozku a kolébku.

Příčné vypružení a podélné vedení kolébky

Prostor pro příčné vypružení kolébky vůči rámu podvozku 2 x 25 mm je vymezen pružnými narážkami (obr. 1 a 3 poz. 9) na konzole kolébky a vnitřní stojinou podélníku rámu podvozku. Jako pružící prvek příčného vypružení slouží svislé závěsy nosiče pružin 4, při jejichž vychýlení vzniká vratná síla obdobně jako při napínání pružiny. Příčné kmitání kolébky je tlumeno hydraulickými tlumiči (obr. 3 poz. 13) řazenými mezi příčníky rámu podvozku a kolébkou.
druhotné vypružení podvozku Görlitz Vakolébka a torna podvozku Görlitz Va
obr.2: druhotného vypruženíobr.3: kolébka a torna

V podélném směru je mezi příčníky rámu podvozku a podélnými narážkami kolébky (obr. 3 poz. 12) ponechána vůle 2 x 5 mm. Podélné síly, které vznikají mezi kolébkou a rámem podvozku, jsou přenášeny podélnými narážkami, přenos vibrací z rámu podvozku na kolébku tlumí pryžové obložení narážek.

Závěs nosiče pružin druhotného vypružení

Svorník závěsu (obr. 5 poz. 1), na jehož spodním konci je upevněn nosič pružin, je zavěšen na horní pasnici rámu podvozku 7. Na závitové části svorníku je našroubována matice 2, která kromě nesení zavěšené hmotnosti slouží rovněž k výškovému stavění podvozku. Příčný výkyv závěsu usnadňuje podélně orientovaný oblý břit sedlové desky 4, po kterém se při příčném výkyvu odvaluje oblý zářez protilehlé desky 3. Pootočení sedlové desky, uložené na podložce 6, brání základová deska 5 přivařená k rámu podvozku. Závěs je silně dynamicky namáhaná část podvozku, proto jsou z bezpečnostních důvodů konstruovány nouzové závěsy pružin. Při přerušení závěsu je nosič pružin druhotného vypružení nesen nouzovým závěsem (obr. 2 poz. 11).
horní díl ploché torny na příčníku spodku skříněbřitové uložení závěsu nosiče pružin podvozku Görlitz Va
obr.4: horní díl ploché torny na příčníku spodku skříněobr.5: břitové uložení závěsu

Uložení skříně vozu na podvozek

Vazba mezi skříní vozu a kolébkou podvozku je řešena plochou tornou a dvojicí neodpružených kluznic (obr. 3 torna 7, kluznice 8) . Torna přenáší většinu hmotnosti, všechny podélné a příčné síly z hlavního příčníku spodku skříně vozu na kolébku podvozku a umožňuje otáčení podvozku vůči skříni vozu v oblouku trati.

Konstrukce torny

Horní díl ploché torny (obr. 4 poz. 1) je upevněn pomocí čtyř šroubů k hlavnímu příčníku spodku vozu 3. Otvorem v torně prochází nicohlav 2, který po zajištění pod spodní stranou kolébky umožní současné zvedání podvozku při zvedání vozu zvedáky. Na hlavním příčníku skříně vozu jsou přivařeny opěrky postranních kluznic 4. Spodní díl torny (obr. 7) je upevněn čtyřmi šrouby na vrchní stranu kolébky. Ve střední části spodního dílu torny je patrný otvor, kterým po kompletaci torny prochází nicohlav. Plochá torna dovolí pouze minimální náklon vozové skříně vůči kolébce podvozku v podélné svislé rovině, ten umožňují pružiny druhotného vypružení.
postranní kluznice podvozku Görlitz Vaplochá torna Görlitz Va
obr.6: postranní kluzniceobr.7: spodní díl ploché torny

Konstrukce kluznic

Neodpružené postranní kluznice (obr. 6) slouží k zajištění stability skříně vozu vůči kolébce podvozku, snižují namáhání torny klopným momentem při naklápění skříně kolem podélné osy. Vzdálenost středů kluznic na kolébce je 1470 mm, výšku kluznice nad temenem kolejnice 935 mm je možné regulovat jejím zašroubováním do kolébky v rozmezí ±10 mm. Nosná podpěra kluznice (obr. 6 poz. 1) je našroubována do osazení na konzole kolébky 2, upevněna kontramatkou 3 a zajištěna pojistkou 4. Na kulovou plochu nosné podpěry 1 je přišroubován kluzmý kotouč z tvrzené tkaniny, patrný na obrázku 3 pozice 8.

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky Görlitz / Görlitz Va / druhotné vypružení