Elektronický protismyk DAKO

protismyk Elektronický protismyk DAKO chrání kola vozidel před smýkáním po kolejnici, a tím před vznikem plochých míst na jejich obvodě. Při zvýšeném prokluzu kol přeruší protismyk spojení brzdového válce s rozváděčem a spojí brzdový válec s ovzduším. Podnětem k vypouštění stlačeného vzduchu z brzdového válce je buď zvýšené zpomalení dvojkolí, nebo pokles obvodové rychlosti jednoho nebo více dvojkolí vůči zbývajícím dvojkolím vozidla. Při poklesu rychlosti vozidla pod 10 km/h protismyk neúčinkuje. Rovněž tak se protismyk samočinné vyřadí z činnosti v případě nepřerušovaného přívodu proudu do vypouštěcích ventilů po dobu delší než 6 s. Protismyk se samočinně vypne při velkém vyčerpání brzdy v důsledku častých účinkování, a to při poklesu tlaku vzduchu v pomocném vzduchojemu asi na 50 % provozního tlaku. Na stojícím vozidle lze jednoduchým způsobem kontrolovat správné účinkování všech částí protismyku, včetně generátorů. Po vypuštění stlačeného vzduchu z brzdy vozidla se přeruší spojení protismyku s vozovou baterií, takže protismyk na odstaveném vozidle nespotřebovává elektrický proud. Souprava elektronického protismyku DAKO pro jeden osobní vůz se špalíkovou brzdou a s jedním brzdovým válcem pro jeden podvozek sestává z těchto přístrojů:

U vozů se špalíkovou nebo kotoučovou brzdou a se samostatným bržděním každého dvojkolí se zvyšuje počet vypouštěcích ventilů DAKO-N4 na 4 kusy pro jednu soupravu. Generátor elektronického protismyku DAKO-FE l

Generátor se montuje na ložiskovou skříň dvojkolí na místo víka skříně (obrázek nahoře). Pohání se nápravou, prostřednictvím spojky, která zajišťuje přesný přenos úhlové rychlosti nápravy na rotor generátoru. Magneticky buzený rotor generátoru obsahuje dvě kruhové desky, na jejichž obvodě jsou pravidelné výřezy. Mezi deskami je uložena indukční cívka, spojená s vývodním kabelem. Při otáčení rotoru se v cívce indukuje střídavý proud, jehož napětí i kmitočet jsou přímo úměrné obvodobé rychlosti dvojkolí. Výstupní kabel generátoru je opatřen konektorovou zástrčkou pro spojení s elektronickým regulátorem. Generátor má ruční kolečko (K), které slouží ke kontrole protismyku na stojícím vozidle.

Elektronický regulátor

Elektronický regulátor zpracovává informace získávané z generátorů a řídí účinkování vypouštěcích ventilů. Vstupním signálem je frekvence střídavého proudu. Regulátor je uložen v uzavřené skříňce, která se čelně nasouvá do vedení, uspořádaného ve vhodném prostoru uvnitř vozidla, například v přístrojové skříni vozu. Na čele skříňky je vypínač s polohami I (zapnuto), O (vypnuto) a kontrolní žárovka. Vypínač slouží k zapínání protismyku a rozsvícená kontrolní žárovka udává jeho pohotovostní stav. Protismyk Žárovka zháší při: Při poklesu rychlosti vozidla pod 10 km/h protismyk neúčinkuje. Všechny obvody elektronického regulátoru jsou na deskách s plošnými spoji, zasunutých v kazetách typu ALMES.
Vypouštěcí ventil DAKO-N4
Vypouštěcí ventil (V) je vřazen do spojení rozváděče s brzdovým válcem. Součástí vypouštěcího ventilu je elektromagnetický ventil (E) a omezovači ventil (OV).
Tlakový spínač
Tlakový spínač (TS) se montuje v blízkosti elektronického regulátoru. Je pneumaticky spojen s pomocným vzduchojemem brzdy vozidla a elektricky s elektronickým regulátorem.
Samočinné vypnutí protismyku
Proti nežádoucímu trvalému nebo dlouhodobému účinkování je elektronický protismyk DAKO chráněn tím, že v případě nepřerušovaného přívodu proudu do některého z vypouštěcích ventilů po delší dobu než 6 s se protismyk samočinně vypne. K tomuto účelu slouží ochranné obvody, uspořádané v elektronickém regulátoru, které v popsaném případě vyřadí protismyk trvale z účinkování. Činnost protismyku se obnoví přepnutím vypínače do polohy O (vypnuto), odstraněním poruchy a opětným přepnutím vypínače do polohy I (zapnuto).
Kontrola účinkování protismyku Ke kontrole účinkování protismyku na stojícím vozidle slouží ruční kolečka, která jsou částí generátorů G1 až G4. Zatlačením a pootočením ručního kolečka (K) proklouzne třecí spojka, která spojuje rotor generátoru s náhonem, a rotor se pootočí. Tím se v cívce generátoru indukuje napětí, které způsobí zaúčinkování protismyku, což se projeví krátkodobým vypouštěním stlačeného vzduchu z brzdových válců a uvolněním brzdového tyčoví.

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky Görlitz / podvozek Görlitz Va / protismyk

Valid HTML 4.0 Transitional