Vedení a vypružení ložiskové skříně podvozku Görlitz Va

Prvotní vypružení (vypružení rámu podvozku) zajišťují čtyři dvojice šroubovitých válcových pružin (obr. 1 a 2 - shodné číslování, poz. 1) uložené na konzolách 2 na bocích ložiskových skříní. Každá ložisková skříň je vůči rámu podvozku v podélném i příčném směru vedena bez vůlí dvojicí trnů 3, přišroubovaných ke spodní pásnici podélníku rámu podvozku 4. Trny, umístěné v dutinách pružin, procházejí pouzdřenými otvory v konzolách ložiskových skříní, kde vodící pouzdro trnu 5 a pouzdřený otvor konzoly ložiskové skříně tvoří třecí dvojici.
prvotní vypružení a vedení dvojkolí podvozku Görlitz Vaprvotní vypružení a vedení dvojkolí podvozku Görlitz Va
obr.1: prvotní vypružení a vedení dvojkolíobr.2: konzola ložiskové skříně

Vodící trny umožňují pouze svislé pohyby ložiskových skříní vůči rámu podvozku, dvojkolí tak nemají možnost zaujmout radiální polohu, což ve spojení s tuhou konstrukcí rámu předurčuje podvozky Görlitz Va k provozuvání na hlavních tratích s velkými poloměry oblouků. Na regionálních tratích s ostrými oblouky dochází k většímu opotřebení jízdního profilu dvojkolí.
ložisko 74V
obr.3: ložisko 74V

Ložisková skříň

Ložisková skříň vzor 74V (obr. 3) vyrobená z ocelolitiny, obsahuje dvojici válečkových ložisek s válcovou dírou vnitřních ložiskových kroužků, natažených přímo na ložiskový čep nápravy o průměru 120 mm. Ložisková skříň je z ložiskového čepu nápravy demontována i s vnějšími ložiskovými kroužky, klecí a válečky, vnitřní ložiskové kroužky zůstávají na ložiskovém čepu.

Konstrukce ložiska

Na sedlo opěrného kroužku nápravy (obr. 3 poz. 2) je po ohřátí na 150°C naražen opěrný kroužek 7. Na ložiskový čep 1 se následně nasunou oba vnitřní ložiskové kroužky valivých ložisek 4, ohřáté na teplotu 80°C. Do vnitřku demontované ložiskové skříně 3 je naražen krycí plech 8 a následně postupně oba vnější ložiskové kroužky 5 i s klecí a válečky 6 a tento celek je následně nasunut na oběžné dráhy vychladlých vnitřních kroužků na ložiskovém čepu nápravy a zajištěn přírubovou 11 a koncovou 10 deskou. Na straně vzdálenější od středu nápravy jsou vnější ložiskové kroužky zajištěny předním víkem ložiska 9.

Vedení ložiskových skříní (vedení dvojkolí)

Konstrukce vodícího trnu

Vodící trn je svařen z ocelových plechů a kulatiny. Ná základovou desku (obr. 4 a 5 - shodné číslování, poz. 1) o tloušťce 14 mm s otvory pro zápustné šrouby 2 k přišroubování k rámu podvozku je přivařena horní vodící miska pružiny 3 a těleso trnu 4. Do tělesa trnu je přivařen dřík 5 z kulatiny o průměru 70 mm opatřený na konci závitem s otvorem pro zajišťovací závlačku. Vodící miska je vůči tělesu trnu o 12 mm vyosena (obr. 4) směrem ke středu podvozku z důvodu zlepšení tlumení prvotního vypružení, vysvětlení níže.

Sestava vedení dvojkolí

Vodící pouzdro z tvrzené tkaniny (obr. 5, poz. 6), navlečené na dřík vodícího trnu 5, upevněné korunkovou maticí 11 a zajištěné závlačkou, je spolu s trnem protaženo pouzdřeným otvorem 7 v konzole ložiskové skříně 10. Tření mezi pouzdrem vodícího trnu a ocelovým pouzdrem zalisovaným v konzole ložiskové skříně plní funkci tlumení kmitů pružin prvotního vypružení 12.
posun vodící misky trnu Görlitz Vakonstrukce vedení dvojkolí Görlitz Va
obr.4: posun vodící misky trnuobr.5: sestava vedení dvojkolí

V provozu vývojového předchůdce podvozku Görlitz Va (Görlitz V) se projevovaly časté závady ve vedení dvojkolí, kdy docházelo k rychlému opotřebení vodícího pouzdra a tím vznikaly nežádoucí vůle ve vedení dvojkolí, což vedlo k nestabilnímu chodu podvozku ve vyšších rychlostech. Výrobce na tento nedostatek reagoval konstrukční úpravou, která spočívala v odklonu osy pružin prvotního vypružení od svislé osy v podélném směru. Šikmo umístěné pružiny vytvářejí složku podélné síly, která zaručuje stálý tlak konzol ložiskových skříní na vodící pouzdro trnu a zajišťuje tlumení prvotního vypružení i při opotřebovaném vodícím poudru. Odklon osy pružin (obr. 6) zajistily posunuté horní vodící misky pružin (obr. 4, poz 3).

Prvotní vypružení

Šroubovité válcové pružiny prvotního (primárního) vypružení s vnějším průměrem 320 mm mají 4 pravotočivé závity z drátu o průměru 40 mm. Spodní strana pružin je v podélném i příčném směru vedena vodícím kroužkem (obr. 5 poz. 9), který je uložen na pryžové podložce 8. Pryžová podložka zmírňuje přenos vibrací, vzniklých pohybem dvojkolí po koleji, dále na rám podvozku.
vodící trn
obr.6: vyosení pružin

Horní strana pružiny je v podélném i v příčném směru vedena vůči trnu podélně posunutou miskou vodícího trnu (obr. 4 a 5 poz. 3). Díky šikmo vedeným pružinám (obr. 6), které zlepšily tlumící účinek vodících pouzder není třeba k pružinám prvotního vypružení konstruovat dodatečné teleskopické tlumiče kmitů.

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky Görlitz / Görlitz Va / vedení dvojkolí