Podstatou zařízení je možnost regulace velikosti brzdícího účinku vozu podle jeho celkové hmotnosti s cílem udržet předepsané brzdicí procento. V rozsoše podvozku Y 25 9 je umístěn pneumatický snímač 1, který reaguje na zatížení úměrné hmotnosti nákladu. Podle velikosti tohoto zatížení nastavuje snímač výstupní tlak vzduchu. Ten je veden do ventilu, který ovládá tlak vzduchu vstupujícího do brzdových válců brzdy, a tím i brzdicí účinek vozu.
Snímač zatížení je napájen tlakovým vzduchem z pomocného vzduchojemu. Podle velikosti zatěžující síly snímač reguluje výstupní tlak vzduchu (řídící tlak), který je veden do pneumaticky ovládaného přídavného ventilu. Ten má v podstatě tutéž funkci jako dosud užívaný mechanicky ovládaný přídavný ventil DAKO Dl avšak s tím rozdílem, že nastavuje tlak vzduchu v brzdovém válci plynule podle hodnoty řídícího tlaku vzduchu. Jak je z popisu principu zařízení patrno, jde o dva nové přístroje, které doplňují klasickou brzdovou výstroj vozu - snímač zatížení a přídavný ventil.
Schéma zařízení pro brždění podle nákladu:
Snímač
Přídavný ventil
Rozváděč
Pomocný vzduchojem
Řídicí vzduchojem
Rozvodový vzduchojem
Brzdový válec
Hlavní potrubí
ZTS Třemošnice vyvinuly postupně dva typy snímače, označené DAKO SL l a DAKO SL 2. Výrobce snímače vycházel při konstrukci obou typů
snímačů z připojovacích rozměrů snímačů, které jsou přizpůsobeny možnosti zabudovat snímač do prostoru, vytvořeného v rozsoše podvozku Y 25 Css.
Snímač je napájen tlakovým vzduchem z pomocného vzduchojemu o jmenovitém tlaku 5 bar. Výstupní tlak (řídicí tlak), závisející na síle
zatěžující snímač, je regulován v rozmezí cca 1,2 bar (odpovídá hmotnosti čtyřnápravového vozu asi 24 t) až 4,5 bar (při hmotnosti na nápravu 20 t).
Snímač DAKO SL 1 reguluje tlak vzduchu na principu přenosu síly z opěrné čočky snímače elastoměrnou vložkou na pneumatický dvojventil, ovládaný membránou uvnitř snímače. Dvojventil propouští tlakový vzduch až do okamžiku, kdy síly nad a pod membránou jsou vyrovnány. Při jakékoli změně zatížení snímače dochází k vyrovnání sil, působících na membránu, a tím k regulaci výstupního tlaku v závislosti na zatížení.
Snímač DAKO SL 2 reguluje tlak vzduchu na principu mechanického přenosu síly z opěrné čočky snímače speciálním převodovým pákovým mechanismem na pneumatický dvojventil. Další části snímače účinkují stejně jako u snímače DAKO SL 1.
Do snímače se z pomocného vzduchojemu přivádí vzduch o vstupním pracovním tlaku 5 bar a odvádí se vzduch o řídícím tlaku Pr, který se vede do přídavného ventilu, kde nastavuje převod pro dosažení tlaku v brzdovém válci odpovídajícího hmotnosti vozidla včetně užitečného zatížení. Podle charakteru závislosti řídícího tlaku na velikosti zatěžovací síly se dělí na dva typy:
Vstupní pracovní tlak snímače max. | 6 bar |
Maximální zatěžovací síla | |
(Z) - typ 3: | 60 kN |
(Z) - typ 1: | 80 kN |
Výstupní (řídící) tlak vzduchu | |
(Pr) - typ 3: | Pr = ( Z . 0,09324 + 0,1176) ±0,1 bar |
(Pr) - typ 1: | Pr = ( Z . 0,08 + 0,05) ±0,1 bar |
Délka snímače | cca 180 mm |
Hmotnost snímače | 9,2 kg |
Životnost výrobku za předpokladu dodržení pravidelných periodických oprav | 35 let |
Předpokládaná životnost pryžových dílů | 12 let |
zdroj: DAKO-CZ
Přídavný ventil je součástí zařízení pro samočinné brzdění podle nákladu nebo obsazení. Používá se v soupravě brzdy kolejových vozidel s proměnným tlakem vzduchu v brzdových válcích. Je to zvlášť při brzdění v závislosti na nákladu (brzda nákladních vagonů) nebo obsazení vozidla (brzda osobních vozidel) se špalíkovou brzdou, kotoučovou brzdou nebo jejich kombinací.
Tlak v brzdovém válci a tím i přítlak zdrží se mění automaticky přestavováním pneumatického pístu v závislosti na výši řídícího tlaku. Přídavný ventil v přírubovém provedení se používá převážně v kombinaci s rozváděčem DAKO a montuje se mezi přírubu pomocného vzduchojemu a přírubu rozváděče případně na speciální nosič.
Přídavný ventil v nosičovém provedení je přizpůsoben pro upevnění na samostatný nosič a používá se buď ve spojení s rozváděčem DAKO nebo ve spojení
s jinými typy rozváděčů brzdy podle UIC.
Vozy vystrojené brzdou se zařízením na samočinné brzdění podle nákladu, t.j. bez přestavovače
prázdný-ložený mají označení tlakové brzdy na podélníku vozu podle obrázku vpravo. Číslo znamená maximální dosažitelnou brzdící váhu vozu; je
maximální hodnotou pro polohu G i P.
Za brzdící váhu vozu, započítávanou do brzdícího procenta vlaku, se počítá vyznačená hodnota brzdící váhy, ale jen pokud není větší než dopravní hmotnost vozu, jinak nejvýše dopravní hmotnost vozu.
vagony. cz / pojezdy / brzda / pneumatická část / brzdění podle nákladu |