Zařízení pro samočinné nastavení brzdového účinku podle hmotnosti nákladu

snímač

Podstatou zařízení je možnost regulace velikosti brzdícího účinku vozu podle jeho celkové hmotnosti s cílem udržet předepsané brzdicí procento. V rozsoše podvozku Y 25 9 je umístěn pneumatický snímač 1, který reaguje na zatížení úměrné hmotnosti nákladu. Podle velikosti tohoto zatížení nastavuje snímač výstupní tlak vzduchu. Ten je veden do ventilu, který ovládá tlak vzduchu vstupujícího do brzdových válců brzdy, a tím i brzdicí účinek vozu.

Snímač zatížení je napájen tlakovým vzduchem z pomocného vzduchojemu. Podle velikosti zatěžující síly snímač reguluje výstupní tlak vzduchu (řídící tlak), který je veden do pneumaticky ovládaného přídavného ventilu. Ten má v podstatě tutéž funkci jako dosud užívaný mechanicky ovládaný přídavný ventil DAKO Dl avšak s tím rozdílem, že nastavuje tlak vzduchu v brzdovém válci plynule podle hodnoty řídícího tlaku vzduchu. Jak je z popisu principu zařízení patrno, jde o dva nové přístroje, které doplňují klasickou brzdovou výstroj vozu - snímač zatížení a přídavný ventil.

snímač

Schéma zařízení pro brždění podle nákladu:

  1. Snímač

  2. Přídavný ventil

  3. Rozváděč

  4. Pomocný vzduchojem

  5. Řídicí vzduchojem

  6. Rozvodový vzduchojem

  7. Brzdový válec

  8. Hlavní potrubí

Snímač zatížení

ZTS Třemošnice vyvinuly postupně dva typy snímače, označené DAKO SL l a DAKO SL 2. Výrobce snímače vycházel při konstrukci obou typů snímačů z připojovacích rozměrů snímačů, které jsou přizpůsobeny možnosti zabudovat snímač do prostoru, vytvořeného v rozsoše podvozku Y 25 Css. snímač Snímač je napájen tlakovým vzduchem z pomocného vzduchojemu o jmenovitém tlaku 5 bar. Výstupní tlak (řídicí tlak), závisející na síle zatěžující snímač, je regulován v rozmezí cca 1,2 bar (odpovídá hmotnosti čtyřnápravového vozu asi 24 t) až 4,5 bar (při hmotnosti na nápravu 20 t).

Snímač DAKO SL 1 reguluje tlak vzduchu na principu přenosu síly z opěrné čočky snímače elastoměrnou vložkou na pneumatický dvojventil, ovládaný membránou uvnitř snímače. Dvojventil propouští tlakový vzduch až do okamžiku, kdy síly nad a pod membránou jsou vyrovnány. Při jakékoli změně zatížení snímače dochází k vyrovnání sil, působících na membránu, a tím k regulaci výstupního tlaku v závislosti na zatížení.

Snímač DAKO SL 2 reguluje tlak vzduchu na principu mechanického přenosu síly z opěrné čočky snímače speciálním převodovým pákovým mechanismem na pneumatický dvojventil. Další části snímače účinkují stejně jako u snímače DAKO SL 1.

Do snímače se z pomocného vzduchojemu přivádí vzduch o vstupním pracovním tlaku 5 bar a odvádí se vzduch o řídícím tlaku Pr, který se vede do přídavného ventilu, kde nastavuje převod pro dosažení tlaku v brzdovém válci odpovídajícího hmotnosti vozidla včetně užitečného zatížení. Podle charakteru závislosti řídícího tlaku na velikosti zatěžovací síly se dělí na dva typy:

Vstupní pracovní tlak snímače max. 6 bar
Maximální zatěžovací síla
(Z) - typ 3: 60 kN
(Z) - typ 1: 80 kN
Výstupní (řídící) tlak vzduchu
(Pr) - typ 3: Pr = ( Z . 0,09324 + 0,1176) ±0,1 bar
(Pr) - typ 1: Pr = ( Z . 0,08 + 0,05) ±0,1 bar
Délka snímače cca 180 mm
Hmotnost snímače 9,2 kg
Životnost výrobku za předpokladu dodržení pravidelných periodických oprav35 let
Předpokládaná životnost pryžových dílů 12 let

Přídavné ventily

zdroj: DAKO-CZ

Přídavný ventil je součástí zařízení pro samočinné brzdění podle nákladu nebo obsazení. Používá se v soupravě brzdy kolejových vozidel s proměnným tlakem vzduchu v brzdových válcích. Je to zvlášť při brzdění v závislosti na nákladu (brzda nákladních vagonů) nebo obsazení vozidla (brzda osobních vozidel) se špalíkovou brzdou, kotoučovou brzdou nebo jejich kombinací.

Tlak v brzdovém válci a tím i přítlak zdrží se mění automaticky přestavováním pneumatického pístu v závislosti na výši řídícího tlaku. Přídavný ventil v přírubovém provedení se používá převážně v kombinaci s rozváděčem DAKO a montuje se mezi přírubu pomocného vzduchojemu a přírubu rozváděče případně na speciální nosič.

Přídavný ventil v nosičovém provedení je přizpůsoben pro upevnění na samostatný nosič a používá se buď ve spojení s rozváděčem DAKO nebo ve spojení s jinými typy rozváděčů brzdy podle UIC. ventil dako ds

Přídavný ventil DAKO DS

je určen pro nákladní vozy režimu „S“ s klasickými brzdovými špalíky s maximální brzdící váhou 14,5 t na nápravu nebo pro vozy s jinou než klasickou brzdou (nekovové špalíky).

Přídavný ventil DAKO DSS

je určen pro nákladní vozy režimu „SS“ s klasickými brzdovými špalíky s maximální brzdící váhou 18 t na nápravu nebo pro vozy s jinou než klasickou brzdou (nekovové špalíky, kotoučová brzda apod.).

Přídavný ventil DAKO DSV

je určen pro samočinné brzdění vozidel pro osobní dopravu se vzduchovým vypružením. Ventil je v tomto případě proporcionálně řízen tlakovým vzduchem od vzduchového vypružení.

Označení

Vozy vystrojené brzdou se zařízením na samočinné brzdění podle nákladu, t.j. bez přestavovače označení na voze prázdný-ložený mají označení tlakové brzdy na podélníku vozu podle obrázku vpravo. Číslo znamená maximální dosažitelnou brzdící váhu vozu; je maximální hodnotou pro polohu G i P.

Za brzdící váhu vozu, započítávanou do brzdícího procenta vlaku, se počítá vyznačená hodnota brzdící váhy, ale jen pokud není větší než dopravní hmotnost vozu, jinak nejvýše dopravní hmotnost vozu.


vagony. cz / pojezdy / brzda / pneumatická část / brzdění podle nákladu

Valid HTML 4.0 Transitional